Indiana Jones and the Great Circle je jako film, kterého jsme se, naneštěstí, nikdy nedočkali. Původní filmová trilogie v osmdesátých letech pomohla definovat dobrodružný žánr opírající se o archeologii.
Pokračování Království křišťálové lebky (2008) a Indiana Jones a nástroj osudu (2023) už ovšem přišla až příliš pozdě. V posledním jmenovaném filmu se Harrison Ford se svoji slavnou rolí rozloučil, a to v podstatě za nezájmu diváků. Značka byla u ledu až příliš dlouho, mladí dnes akčního archeologa s kloboukem na hlavě a bičem v ruce neznají.
Něco takového se ostatně může stát i novějším pokračovatelům. Zatímco Tomb Raider s více či méně sexy Larou je stále živý, poslední díl ze skvělé playstationové série Uncharted vyšel v roce 2016. A prozatím to nevypadá, že by se Nathan Drake měl vrátit. Alespoň, že v roce 2022 přišel film, který sice sbíral smíšené recenze, po komerční stránce ovšem uspěl.

Indiana Jones and the Great Circle je každopádně vsazen mezi původní trilogii. Úvod je vyloženě nostalgický – hráči na vlastní kůži zažijí úvodní chrámovou epizodu z filmu Dobyvatelé ztracené archy. Tvůrci si dali opravdu záležet, takže některé scény vypadají úplně stejně jako ve filmu. Pak už ovšem vypráví svůj vlastní příběh.
Indiana Jones and the Great Circle přitom není hra ve stylu Uncharted, větší důraz klade na kradmý postup. Skvělé hádanky je ovšem spojují. Přiznám se, že akčnější styl Uncharted mi vyhovuje přeci jen o trochu víc, nicméně stealth byla logická volba, která odpovídá filmům.
“Je to ambiciózní titul, který kombinuje prvky adventury, stealth akce a hádanek, a přináší pohlcující zážitek, zejména pro fanoušky série.”

Indy samozřejmě není bezbranný, jen nelze očekávat, že pobíhá po úrovni a střílí nácky na potkání. Když už, tak je musí postupně opatrně zlikvidovat. Palné zbraně ve hře sice jsou, ale ke slovu se dostanou málokdy – dělají totiž hluk a spustí okamžitě alarm.

Většinu hry sledujeme z Indyho očí, celou postavu vidíme jen během některých pasáží. Tempo je pomalejší a přiznám se, že mi hra místy přišla trochu těžkopádná. Ale postupně jsem tomuto stylu přišel na chuť. Vyloženě vyniká skvělými mechanickými hádankami, které opět připomenou ty známé z filmu.
Na PlayStation 5 Pro skvělý zážitek
Indiana Jones and the Great Circle vyšel už loni v prosinci na PC a Xbox Series X/S, já si ovšem počkal až na verzi pro PlayStation 5. Ta kromě opravených bugů a dvou nových schopností zaujme také podporou ovladače DualSense, s níž si tvůrci vyhráli. Využili jak haptickou odezvu, tak adaptivní spouště.

Skvělý zážitek hra zprostředkuje také na PlayStation Portalu. Hrál jsem v noci pěkně v křesle a žluté světlo mě okamžitě upozornilo, když jsem vzbudil pozornost stráží. Světla samozřejmě svítí i při hraní na ovladači, na PlayStation Portalu ovšem víc vyniknou, protože je máte pořád na očích. Potěšeni budou také všichni majitelé PlayStation 5 Pro, na němž hra šlape v nativním 4K.
Indiana Jones and the Great Circle sklízí skvělé známky v recenzích, je to ovšem i komerční úspěch? Microsoft tvrdí, že ano. Peak 12 138 souběžně hrajících na Steamu podle SteamDB je ovšem hodně slabý. Hráli všichni přes předplatné Game Pass? Jaká je metrika úspěchu? Takový Stalker 2 také vyšel jen na PC, xboxy a v Game Passu a na Steamu ho v jeden moment hrálo 121 335 hráčů.
MachineGames každopádně odvedli skvělou práci a udělali pro návrat Indyho víc než Disney za poslední dekádu. Čas ukáže, jestli to bude stačit. Hra je každopádně vynikající.
HODNOCENÍ

info
rok: 2025 (PlayStation 5), 2024 (PC, Xbox Series X/S)
tvůrci: MachineGames
žánr: akční, stealth, singleplayer, příběhová
Zajímavosti
* Hra se odehrává v roce 1937, mezi filmy Dobyvatelé ztracené archy a Poslední křížová výprava, a věrně zachycuje styl a atmosféru původní trilogie
* Studio MachineGames oživilo sérii Wolfenstein
* Úvod hry je věrnou kopií filmu Dobyvatelé ztracené archy: